Je na trhu skutočný nedostatok bicyklov alebo je to hoax?
Pridané: 19.8.2021 | Michal Kašuba | Čas čítania: 7 min.
Predstavme si obrovskú skupinu ľudí túžiacich namiesto izolácie a uzavretých priestoroch po športe a cykloturistike. Situáciu, v ktorej túžbu kúpiť deťom k sviatku nový bicykel nemusí byť zrazu možné naplniť. Kedysi možno len hmlistá hrozba z nedostatku "samozrejmých" vecí sa dnes stáva realitou. Hoci bicykle nepatria k produktom dennej spotreby, na ich dostupnosť sme boli dlhodobo zvyknutí. Ak by ste však vošli do predajne bicyklov dnes, mohli by vás prekvapiť poloprázdne priestory.
Minulý rok zaznamenali jednotlivé odvetvia priemyslu výrazný pokles až úplný nedostatok surovín a materiálov vstupujúcich do procesu výroby konkrétnych produktov. Tento nedostatok sa dotkol aj výroby dopravných prostriedkov, vrátane bicyklov. Výrobcovia svetoznámych značiek sa začali stretávať s takým nedostatkom tovaru, na ktorý nebol nikto pripravený a ktorý stále pretrváva ako v cyklistickom, tak už aj v ostatných segmentoch.
O celej situácii, výzvach, ktorým predajcovia bicyklov aktuálne čelia, ale najmä o možnostiach pre zákazníkov a záujemcov o bicykle, sme sa porozprávali s obchodným manažérom Terrabike, Ľubomírom Petrovičom.
"K výpadkom začalo dochádzať už začiatkom roka 2020, kedy svetová pandémia postihla ako prvé ázijské krajiny. V dôsledku toho sa predpokladal nielen útlm dopytu po bicykloch a komponentoch, ale celkový úpadok trhu. Zároveň sa zavreli niektoré fabriky - jednak z dôvodu pandémie a jednak z dôvodu celozávodných dovoleniek.
Trh však na situáciu reagoval úplne opačne a predpokladaný prepad nahradil niekoľkonásobne zvýšený dopyt po bicykloch. Mnohí odborníci to prirovnávajú ku vzniku kolóny na cestách, kedy prvé autá pribrzdia a každé auto viac a viac spomaľuje až po pár metroch autá stoja a ich následný rozbeh je čím ďalej tým viac oneskorený. Toto isté nastalo aj pri zvýšenom dopyte práve pri prvých lockdownoch v niektorých ázijských krajinách.
Do toho celého vstúpili tiež ďalšie faktory ako zvýšenie cla medzi krajinami, nedostatok nerastných surovín a podobne. To spôsobilo, že mnohé bicykle sú takmer skompletizované, ale chýbajú napríklad brzdové platničky. Výsledkom je, že bicykel je nepredajný a čaká na sklade. Následne ešte došlo k zvyšovaniu cien lodnej a leteckej dopravy, doprava začala meškať, až sme sa dostali do situácie, že tovar jednoducho nie je. Kvôli chýbajúcemu tovaru nemajú dodávatelia ani predajcovia čo ponúkať, no v konečnom dôsledku trpí najmä zákazník.
Kým v roku 2020 bola situácia v predaji cyklo-segmentu nielen na Slovensku ale aj celosvetovo na rapídnom vzostupe, tak začiatkom roka 2021 v závislosti od zásob predajcov začala krivka predajov klesať. Dôvodom však nebol znížený dopyt (práve naopak), ale spomínaný domino efekt. Aktuálne dodávky komponentov meškajú nie mesiace, ale roky v naviazaní na dopyt. Niektorý výrobcovia už hlásia oneskorenie dodávok 1000 - 1600 dní.
2. Množstvo ľudí zvyklo čakať s kúpou bicykla do obdobia mimo sezóny kvôli lepším cenám, alebo čakali na konkrétnu príležitosť či dôvod nákupu nového bicykla (narodeniny, Vianoce..). Ako ste ale uviedli, môže sa stať, že práve vtedy, keď bicykel budeme najviac chcieť či potrebovať, ho nebude možné kúpiť. Čo by ste poradili záujemcom, ktorý nákup bicykla zvažujú?
"Čo sa týka čakania na posezónne zľavy, toto prestalo platiť už koncom minulého roka, kedy si všetci predajcovia začali uvedomovať dopyt prevyšujúci ponuku a nemali dôvod zľavy ponúkať. Zľavy sa v minulosti dávali z dôvodu výpredajov, kedy sa pred naskladnením nového tovaru alebo pred zimnou sezónou snažili predajcovia zbaviť „starších“ modelov.
Momentálne je však situácia taká, že staršie modely sú dávno preč a dopyt po bicykloch už nie je sezónny, ale celoročný. Preto čas vhodný na kúpu bicykla je teraz. Kto má záujem o kúpu bicykla, tak by nemal čakať, respektíve čakať iba do momentu, kedy prídu do predaja modely, o ktoré má záujem. Nakoľko jednotliví výrobcovia dodávajú bicykle postupne a úplne odlišne, je ideálne, ak sa zákazník informuje u predajcu ohľadom dostupnosti bicykla.
V Terrabike napríklad poskytujeme možnosť rezervovať si modely uhradením zálohy. Keď bicykel naskladníme, informujeme zákazníka, že bicykel si môže prísť prevziať. Nie je ojedinelé, že zákazníci sú ochotní čakať aj niekoľko mesiacov."
3. Dá sa určiť, aký čas je na kúpu bicykla v súčasnej situácii najlepší?
"V súčasnosti sa to určiť nedá a je to veľmi individuálne v závislosti na požiadavkách jednotlivca. Každá značka má termíny dodávok iné, samozrejme to sa týka aj potrebnej výbavy, cenovej hladiny a iných aspektov. V súčasnosti je napríklad najväčší problém s bicyklami v nižšej cenovej hladine, t.j. do cca 1 500 €. Celoodpružené (karbónové, ale aj hliníkové) modely bicyklov máme v Terrabike skladom, aj keď v obmedzených množstvách. Rovnako sú na tom aj e-biky, ktoré ešte skladom stále máme. K dispozícii sú zatiaľ aj detské bicykle, preto ak by mal byť bicykel pod vianočným stromčekom, tak je najvyšší čas na jeho kúpu. Niektorí výrobcovia avizujú dodávky už počas tohtoročnej jesene, takže v krátkom čase sa dozvieme, kto a ako reaguje na požiadavky trhu."
4. Aká je momentálne situácia v e-shopoch a kamenných predajniach? Je dostupnosť závislá od miesta nákupu?
"Čo sa týka e-shopov v porovnaní s predajňami, tak je situácia rovnaká. Niektorí predajcovia sa hrdia plnými skladmi bicyklov, ale často je situácia odlišná, respektíve kvalita bicyklov nezodpovedá súčasným požiadavkám trhu a zákazník ostáva sklamaný. Preto sa v Terrabiku snažíme zákazníkom poskytovať na e-shope aktuálne informácie o skladových zásobách bicyklov na jednotlivých predajniach a za kvalitou ponúkaného tovaru stojíme. Čo sa týka miesta nákupu, situácia je rovnaká celoplošne, nedá sa povedať, že niektoré regióny sú na tom odlišne."
5. Týka sa tento výpadok aj komponentov, doplnkov a ďalšieho cyklistického vybavenia?
"Výpadok sa týka hlavne komponentov.V dnešnej dobe nie je problém vyrobiť rám na bicykel, lebo tu je dodávateľov nespočetne veľa. Existuje veľká konkurencia a jediný problém, ktorý tu môže nastať, je rýchlosť a cena dopravy do Európy. Mnohí výrobcovia ale bicykle iba skladajú a sú závislí na dodávkach komponentov.
Hlavným problémom je nedostatok komponentov v oblasti radenia a bŕzd, kde nie je konkurencia taká veľká a kde sú na trhu dvaja hlavní hráči (SHIMANO a SRAM). Samozrejme nie sú jediní, ale tvoria podstatnú časť trhu. Úspech jednotlivých značiek bicyklov preto závisí od zakontrahovaných objemov a termínov dodávok od týchto dvoch gigantov. Aj u mnohých ďalších výrobcov komponentov sú problémy s termínom výroby a dodávok, ale to je spôsobené v nadväznosti na prvotne vzniknutú situáciu a nie je to až také dramatické ako u spomínaných strategických komponentov.
Doplnky a ostatné cyklistické vybavenie je na tom podstatne lepšie. Na všetkých predajniach Terrabike máme napríklad dostatok cyklistického oblečenia, obuvi, rôznych doplnkov ako je osvetlenie, batohy, či výživové doplnky. Už v priebehu nasledujúcich týždňov budeme naskladňovať novinky na sezónu jeseň/zima 21/22. Tu viem s istotou povedať, že je sa na čo tešiť. Čo sa týka bicyklov, tak momentálne nie je situácia ideálna, ale tiež robíme všetko preto, aby nielen nasledujúca sezóna, ale už aj jeseň bola lepšia a bolo si z čoho vyberať. Zatiaľ nebudem prezrádzať viac. Je to pre nás výzva, ale celý Terrabike tím ju prijal a je odhodlaný ju zvládnuť, preto sa osobne tomu veľmi teším."
Mohlo by sa vám páčiť
Pridané: 14.2.2020 | Ľubomír Petrovič
Akú veľkosť bicykla si vybrať?
Pridané: 8.9.2019 | Michal Kašuba
Ako na mazanie reťaze na bicykli a čoho sa vyvarovať
Pridané: 6.1.2021 | Ľubomír Petrovič