Leťte štrkom s gravel bicyklom GIANT Revolt Advanced

"Je kategória bicyklov gravel zásah do čierneho alebo len ďalší marketingový ťah ako z nás vytiahnuť peniaze?"

Možno aj na túto otázku nájdete odpoveď v teste „štrkoletového“ modelu Giant Revolt Advanced 1 modelový rok 2021 (veľkosť M).

Otestovali sme karbonový bicykel Giant

Taiwanský výrobca má vo svojej ponuke hneď 4 modely na karbónovom ráme v prevedení Advanced, čo je dostupnejší variant, ako v prípade Advanced Pro. Aj tak sa jedná o rám s množstvom vychytávok a vylepšení. Geometria je oproti cestným modelom posunutá výrazne do komfortu a to aj oproti modelu DEFY, na ktorý sa podobá asi najviac.

Giant používa niekoľko svojich vlastných vývojových prvkov. Spomeniem napríklad Ride Sense, pri ktorom je snímač kadencie a rýchlosti integrovaný priamo z vnútornej strany do zadnej stavby rámu. Výrazne tak znižujete možnosť jeho nechcenej úmrtnosti v teréne alebo pri páde. Od roku 2014 Giant používa systém D-Fuse. Je to použitie sedlovky v netradičnom tvare písmena D. Využitím tohto tvaru sa výrazne zvýšila tuhosť a zároveň pružnosť samotnej sedlovky. Rovnaký tvar dostali aj riaditka, a to je už úplne iná káva...

Keďže tento gravel bike nemá systém aktívneho pruženia, spolieha sa hlavne na karbónovú vidlicu a riadítka v prevedení D-Fuse. Merania hovoria až o 10% náraste pružnosti smerom nadol a 30% náraste tuhosti nahor oproti „bežným“ modelom. Rám je lakovaný v matnej betónovej farbe (Concrete). Sami posúďte, či mu pristane alebo nie... Je taktiež vybavený množstvom možností na pripevnenie cestovateľských tašiek na bicykel. Potešia až 3 pozície uchytenia košíka na fľašu.

Spektrum výbav je zamerané hlavne na Shimano GRX. Sada je vyvinutá práve pre gravel segment. Testovaný bajk je ako jediný zo štvorice svojich súrodencov osadený jednoprevodníkom Shimano FC-RX600 so 40timi zubami. Brzdiť a radiť budete tiež GRX-kom v kvalite 600 a 400. 11 pastorková kazeta s rozsahom 11- 42 z. nebude problém ani pri stúpaniach so sklonom okolo 20%.

Ostatné komponenty sú výlučne vo vlastnej réžii Giantu. Sedadlo Approach je tiež novinkou na tento rok. Osobne preferujem užšie sedadlá, ale niekomu určite vyhovovať bude. Set kolies aj s obutím je tak isto z vlastnej produkcie. Bonusom je, že sú rovno pripravené na bezdušové použitie. Stačí naliať „mlieko“, ktoré je tiež v balení a je hotovo...

Technické parametre Giant Revolt Advanced 1

FARBA Concrete

VEĽKOSTI S, M, ML, L, XL

RÁM Advanced Composite, 12x142 mm thru-axle, disc

VIDLICA Advanced Composite, Full-Composite OverDrive steerer, 12 mm thru-axle, disc

RIADITKA Giant Contact XR D-Fuse, 31,8

PREDSTAVEC Giant Contact, 8°

SEDLOVKA Giant D-Fuse, composite

SEDADLO Giant Approach

RADENIE Shimano GRX RX-600

PREHADZOVAČKA Shimano GRX RX-810 BRZDY Shimano GRX RX-400 hydraulic

BRZDOVÉ PÁKY Shimano GRX RX-600 hydraulic

KAZETA Shimano CS-M7000, 11x42

REŤAZ KMC X11EL-1 KĽUKY Shimano FC-RX600, 40 zubov

STREDOVÁ OS Shimano, press fit

RÁFIKY Giant P-X2 Disc wheelset

NÁBOJE Giant P-X2 Disc wheelset

ŠPICE Giant P-X2 Disc wheelset

PLÁŠTE Giant CrossCut AT 1 Tubeless, 700x38c

VÁHA 10,03kg veľkosť M

Jazda je prekvapivo komfortná

Karbónový rám, vidlica a komponenty D-Fuse odvádzajú výbornú prácu. Nesporne pozitívne tomu sekundujú plášte s jemnejšou vzorkou v šírke 38c. Jazdil som všetky možné povrchy. Asfalt, šotolinu, les, poľné cesty, úseky s makadamom, rozbitý asfalt čo pamätá ešte prevrat.

Bicykel vždy veľmi ochotne reaguje na každé šliapnutie a vystrelí vpred. Rám sa nikde nekrúti, nepraská.... Pevné osy nábojov sú samozrejmosť. Na pevných povrchoch je vedenie stopy excelentné. S blatistým povrchom sa kamarátiť nechce. Tam by som potreboval viac trakcie. Narážam na limit šírky a vzorky samotného plášťa. Skratka AT na ňom síce odkazuje na použitie na každom povrchu, ale mantinely určite existujú.

Oveľa dôležitejšie je zvoliť správny tlak. Nemal som problém jazdiť ani na tlakoch okolo 1,8 PSI. Pri nahustení na hodnoty stanovené výrobcom stratíte časť komfortu, ale o to viac znížite valivý odpor hlavne na trasách s prevažne tvrdým podkladom.

Techniku jazdy v zjazdoch som sa snažil prispôsobiť faktu, že mám pod sebou pomerne tuhý rám bez aktívneho pruženia. Zjazd dolu dolinou 60km rýchlosťou po rozbitom asfalte si naozaj vyžaduje koncentráciu. Tento stroj priam núti na jazdenie „s rozumom“ a to podľa mňa vôbec nie je na škodu. Posed je skôr vzpriamenejší. O to lepšie dočiahnete na spodný úchop riadítok. Ergonómia pák GRX je neuveriteľne precízna. Jazda na pákach je ideálny pomer komfortu a možnosti ovládať stroj v každej situácii.

Tak treba alebo netreba sa báť univerzálneho bajku?

Ak niekoho z vás trápi táto otázka, už nemusí...Podľa môjho názoru takýto bicykel zmení pohľad na vaše jazdenie. Ak ste doteraz plánovali svoje trasy výlučne na cesťák prípadne na horák, tento druh vám umožní trasy do určitej miery spájať či prelínať. Nemusíte sa báť trasovať aj cesty s horším povrchom asfaltu prípadne úplne bez... Stačí zvoliť správny tlak v pneumatikách. Cestu do práce mestom preletíte bez najmenšieho zaváhania. Obrubník, kanál či diera od predminulej zimy sú už zabudnuté nočné mory... Ak niekto nemôže alebo nechce mať viac ako jeden stroj, rád jazdí na každom povrchu, je pre neho gravel bicykle rozhodne téma na úvahu.

Presné špecifikácie, rozmery bicykla a geometriu nájdete aj na stránkach výrobcu GIANT. Cenovka na úrovni 2600 € je primeraná karbónovému bicyklu v tejto výbave. S váhou okolo 10kg sa nebudete musieť báť postaviť ani na štart pretekov, ktoré pomaly začínajú pribúdať. A preto vravím, nebojte sa univerzálneho bajku!

Ak máte určité pochybnosti zájdite do cyklo predajní Terrabike a dozviete sa viac. Od októbra 2020 bude Giant Revolt Advanced 1 dostupný na objednávku a na jar 2021 si ho môžete prísť aj osobne vyskúšať.