Servis bicyklov v zimných mesiacoch

O tom, že je servis bicykla dôležitý aj v zime niet pochýb. Práve v zime ovplyvňuje jeho stav viac ako inokedy. Voda, mráz, prípadne odletujúce kamienky. Samotný bicykel by mal byť pripravený na zimné vozenie dezénom pneumatík a kolesami, aby vás neprekvapil nejaký ľad pod snehom. Dôležitý je však technický stav bicykla a jeho jednotlivých komponentov. Viete, na akých 7 bodov by ste sa mali pri údržbe bicykla v zimných mesiacoch zamerať?

 

 

1. Ochrana rámu bicykla proti skalkám

Kto veľa jazdí vie, že oblepenie rámu bicykla je dôležité aj v lete a rovnako aj v zime. Pre tento účel je vhodné olepiť rám bicykla, aby lepšie znášal akékoľvek nečistoty. Najmä, ak si bicykel chcete pošetriť a ochrániť.

2. Tlmiče, vidlice, teleskopická sedlovka

Jazdením sa všetky časti postupne opotrebuvávajú. Nie je možné, aby ste zakaždým zabezpečili dôkladnú čistotu, sú však časti, ktoré sú veľmi náchylné na nečistoty a preto vyžadujú zvýšenú pozornosť. Jedná sa o odpruženia ako je vidla, prípadne tlmič, keď máte celoodpružený bicykel, alebo teleskopická sedlovka. Na ich údržbu je dobré používať spreje na to určené. Silikón alebo vhodný sprej na odpruženie. Aj pri tom je potrebná zvýšená pozornosť. Takýto sprej aplikujeme len na vidlu, teda tak, aby sa zabránilo kontaktu s brzdou. V opačnom prípade by ste boli prekvapený, že vám bicykel nebrzdí. Sprej necháme chvíľku pôsobiť a po nejakom čase, zhruba po minúte (zložíme bicykel zo stojana dole a) bicykel prepružíme.

Po prepružení zistíme, či bola vidla vášho bicykla čistá. V prípade, že by ste videli na guferách a prachovkách nejaké špiny, tak by ich vytlačilo hore, čo je dobré. Vtedy ich viete pekne odstrániť. Dôležité je, aby ste zabránili usádzaniu nečistôt, ktoré by mohli poškriabať vnútorné nohy na vidle alebo tlmič a tým pádom by sa poškodili tesnenia a celá funkcia tohto komponentu by bola nanič. Tak isto treba premazať i sedlovku. Keď sa neprečistí, tak sa môže dostať medzi vnútornú a vonkajšiu nohu nečistota, prach, ktorý tú vnútornú nohu zoderie, vyderú sa guferá a prachové púzdra, ktoré tam sú a vidla stratí svoju funkčnosť. Čo znamená, že už nebude pružiť a ďalej budete používať pevnú vidlu.

3. Reťaz bicykla

Ďalšia dôležitá vec je samotné reťazové ústrojenstvo. Po každej jazde v blate alebo snehu je dôležité reťaz vyčistiť, aby sa zbavila nečistôt. Následne je potrebné reťaz na bicykli znovu premazať. Ideálne v zimných mesiacoch, tak isto v lete počas mokrých dní, je používať mazivo na mokré podmienky, ktoré je hustejšie. Odporúčame používať kvapkacie a prekvapkať celú reťaz, článok po článku, pričom si reťaz pomaly posúvate. Zdá sa to byť piplačka, ale takto sa do každého článku ten olej dostane najlepšie. Na čo by sme vás radi upozornili je, že ten olej následne potrebujete zvrchu zotrieť. Ak by ste ho na reťazi nechali uchytávali by sa tam nečistoty. Pri spránom mazaní reťaze dbajte preto o to, aby to mazivo bolo naozaj len v článkoch reťaze a aby sa pekne zohýnala.

4. Prevodníky a pastorky

Mnoho cyklistov maže dokonca aj pastorok, čo nie je potrebné, lebo sa dostáva do styku s reťazou a po namazaní reťaze sa automaticky premažú aj jeho časti, ktoré s reťazou prichádzajú do kontaktu.

Nečistota z ciest sa môže rovnako ľahko dostať aj na kladky alebo aj na samotné pastorky na kazete, prípadne na prevodníky na bicykel. V takomto prípade je ich dobré prečistiť kefou na to určenou.

5. Brzdové lanká, bowdeny

Ďalšou dôležitou súčasťou bicykla sú lanká. Na niektorých bicykloch nie sú chránené po celej dĺžke boldenmi. Vtedy sa v nich najmä pri vlhkom počasí vyzráža voda, ktorá zatečie do bowdenov. Vplyvom mrazu voda v bowenoch zamŕza čo má vplyv na riadenie. Aj tu však existuje pomoc. Je potrebne bowden z rámu zhodiť, lanko odhaliť a namazať ho špeciálnym mazivom na lanká. Takéto mazivo urobí film na lanku čo zamedzí vode, aby sa do toho bowdenu dostala a tam korodovala a zamrzla. Vhodné mazivo aplikujeme počas každého správneho servisu bicyklov, preto neváhajte, my vám túto základnú údržbu radi urobíme.

6. Brzdové kotúče

Dostávame sa k brzdám, ktoré sú tiež veľmi náchylné na mrazivé počasie. Jedna vec je, že sa na kotúč môže dostať špina alebo soľ. Je preto dôležité brzdy na bicykel pravidelne utierať a prestriekať čističom bŕzd. Jedná sa o odmastňovač, ktorý viete použiť aj na platničky. Naopak, nemal by sa dostať na časti, ktoré potrebujeme zanechať namastené, t.j. reťaz, prípadne vidlu alebo tlmič. Po aplikácii takéhoto čističa, kotúč a platničky už len vyčistíme.

Čo ale v prípade, že sa nám dostane mastnota na platničky? Vtedy je najlepšie tie platničky už len vymeniť. Zistíme to napríklad tak, že už platničky alebo samotná brzda nebrzdí, prípadne platničky pískajú.

7. Odvzdušnenie bŕzd bicykla

Pri zmenách teplôt môže ešte nastať ďalšia vec, a to, že tlaky v hydraulickom systéme brzdy sa zmenia a brzdy sa zavzdušnia. Najlepšie to zistíme tak, že dáme bicykel na zadné koleso, chvíľočku počkáme a po stlačení páčky zistíme, že páčka ide ku gripu. Vtedy vieme, že je brzdový systém zavzdušnený.

V takýchto prípadoch je dobré doniesť bicykel práve k nám do servisu. Máme na to nielen vedomosti ako brzdy správne odvzdušniť, ale používame pri tom aj správne sady, ktorými sa tie brzdy jednotlivo odvzdušňujú. Tých sád je veľa typov, takže s každým systémom si vieme poradiť.

 

Nástrahy bicyklovania v zime

V zime je veľmi dôležitá aj bezpečnosť. Skorej sa stmieva a preto treba pamätať na to, aby sme mali stále so sebou svetlá. Tie je dobré mať ich zapnuté aj keby bol slnečný deň. Práve počas krátkych dní ťažko predpokladať kedy zájde slnko a vás už nebude vidno.

Veľmi prospešné je mávať so sebou aj čelovku, ak by človek zostal niekde dlhšie a vracal by sa potme. Čelovka je prospešná lebo svieti všade tam, kam sa človek pozrie, nielen tam kam ide bicykel. Keď je skutočne veľká tma tak zistíte, že aj keď máte svetlo akokoľvek silné, nevidíte všetko popri krajnici a je to veľmi nepríjemné a nebezpečné.

Veľmi vhodné sú aj blatníky. Uchránia nielen bicykel, ale aj samotného jazdca. Tiež je vhodné zabezpečiť svoju viditeľnosť odrazovými prvkami a ešte by sme vyzdvihli ako samozrejmosť a nevyhnutnú súčasť, nosiť so sebou nabitý mobil. Zíde sa aj sada náhradných batérií. Pri mínus desiatich aj tie samotné batérie v čelovke, ktorú máte na hlave, veľmi dlho nevydržia.

Bicykel sa dá použiť celoročne. Sú ľudia, ktorí naozaj jazdia dennodenne a za každého počasia. Čo je práve dôležité pre cyklistov, ktorí ho chcú využiť aj v zime je to, že sa oň potrebujú postarať nielen v sezóne, ale práve aj v zime.

Naopak, pokiaľ aj v zime nejazdíte, tak je to práve vhodný čas na prípravu bicykla na leto a na sezónu. Aj my v servise máme toršička viacej času, vzdelávame sa, rozoberáme veci, aby sme boli pripravení. Takže pokiaľ potrebujete zoservisovať vidlu, tlmič alebo sedlovku, prípadne urobiť generálny servis bicykla, tak teraz je naozaj ideálny časový úsek kedy si ten bicykel doneste.

Čakáme vás!