Gravel bike-om na Kráľovu Hoľu

Jej dominantou je v súčasnosti už bezobslužný, no do nebies stále sa týčiaci vysielač spoločnosti Towercom, ktorého 135 metrový stožiar púta za priaznivého počasia pozornosť nielen z malebných kútov Horehronia, ale je neprehliadnuteľný aj z niekoľko desiatok kilometrov vzdialených chotárov Spiša, Tatier, Gemera či Liptova.

Tento náročný a nezameniteľný profil cesty som už v minulosti absolvoval tak na klasickom horskáči, ako aj na čoraz viac populárnom e-biku. Teraz však prišla zaujímavá výzva – zdolať ho novodobým trendom cestnej cyklistiky skrývajúcim sa pod názvom gravel bike! Práve s ním som sa počas jedného dňa ocitol v ľudovou nôtou azda najviac ospevovanej obci celého Horehronia, v Šumiaci.

Po krátkej meteorologickej debate s cyklistom, ktorý sa len pred pár minútami z Hole vrátil, vyrážam  dostatočne motivovaný vpred a v úvodných šiestich kilometroch lesnej cesty zahrievam nielen telo, ale aj jednotlivé komponenty gravel bicykla.

Konštrukčná ľahkosť bicykla mi v spolupráci so zadnou 11 rýchlostnou kazetou o rozsahu 10 až 42 zubov dovoľuje bez väčšej námahy obiehať aj cyklistov na horských kolách. Tí sa len začudovane prizerajú a s údivom v hlase na mňa pokrikujú, že kam som sa to s tým “cesťákom“ vybral - veď na tých šutroch čoskoro pichnem plášť alebo ohnem ráfik! Ja im však s úsmevom v tvári odpovedám, že toto nie je klasický cestný bicykel, ale GRAVEL bike, ktorý je práve na takéto povrchy stavaný.

V časti Predné sedlo (1451 m.n.m) čo jest zhruba v polovici trasy stúpania k vrcholu, sa nespevnená - šotolinová cesta mení na už niekoľko desiatok rokov užívaný a ťažkými klimatickými zmenami skúšaný asfaltový povrch. Práve tu si dávam pár minútovú pauzičku a okrem výdychu dopĺňam aj tekutiny. Vo chvíli, keď sa chystám opätovne nasadnúť a vyraziť, pribrzďuje pri mne skupinka cyklistov, ktorú som obehol ako poslednú pod úrovňou pár stoviek výškových metrov.

Hneď prvý z nich ma privíta s konštatovaním, "Ta či si ošalel stupac tu na cesťaku!" Teraz už niet úniku a štvorčlennej skupinke cyklistov aspoň v skratke opíšem základné rozdiely medzi klasickým cestným bicyklom a bicyklom typu gravel.

Gravel bike je krížencom cestného a crossového bicykla. Je navrhnutý tak, aby zvládal aj horšie povrchy. Preto na rozdiel od cesťáku zvládam nespevnený povrch komfortnejšie a s väčšou istotou. Ako vidíte, nemám osadené typicky úzke a hladké galusky, ale bezdušové, širšie a vzorovité plášte, takže defekt len tak ľahko nedostanem. Najvyšší z partie pristúpi bližšie a vraví:

"A čo tie otrasy z hrboľatej cesty – šak na to tých baranoch musíš šebe dolámac ruky".

Poukážem na rám bicykla a vysvetlím, že tento model má karbónový rám, ktorý odbúráva nežiadúce otrasy kolies od terénu. Naviac, sedlovka pohlcuje nárazy vďaka vsunutému tlmiacemu prvku. Celkový rázvor bicykla je dlhší a hlavový uhol miernejší, čiže geometria bicykla je orientovaná viac na pohodlie a dobré ovládanie. Po krátkom výklade si chlapi len povzdychnú a uznajú, že tak ako všetko, aj cyklistika ide vpred. Vzájomne si zaželáme veľa zdaru a s konštatovaním, že nás teraz čaká tá krajšia časť cesty, vyrážame každý svojim tempom vpred.

Teraz už po spevnenom povrchu zvyšujem doterajšiu priemernú rýchlosť a opúšťam pásmo lesa, kde už miesto ihličnanov lemuje cestu kosodrevina, ponad ktorú sa núkajú krásne výhľady na priľahlé kopce a doliny. Krátko na to už pohľadom míňam Kráľovu skalu – čo jest skalný predvrchol Kráľovej hole.

Čím bližšie sa k vrcholu približujem, tým dominantnejšie rozmery nadobúda budova vysielača, bez ktorého by kedysi značná časť Československa nemohla pozerať televíziu, či počúvať rozhlas. O pár minút si už o jeho mohutnú konštrukciu opieram svoj bicykel, ktorý ma bezpečne dopravil až na vrchol.

Pre tých z vás, ktorí na „Kráľovke“ ešte neboli – jedno dôležité upozornenie: počasie na Holi je často vrtkavé a i keď letná klíma dole v Šumiaci neraz atakuje hranicu 30 stupňov, tu hore vás môže prekvapiť aj 20 stupňový teplotný rozdiel sprevádzaný silným nárazovým vetrom.

Čo určite poteší je fakt, že v budove vysielača je prístupná malá oddychová miestnosť, kde v prípade nečasu nájdete miesto na úkryt ako aj hrubú knihu návštev. Vypotené tričko tu mením za suchú a hlavne o niečo teplejšiu vrstvu, lebo klimatický rozdiel je po prekonaní viac než tisíc výškových metrov citeľný. Do sýtosti sa pokochám panoramatickým pohľadom na Vysoké Tatry a okolité pohoria. V diaľke sa už však začínajú kopiť prvé mračná a preto si velím k návratu späť do podhoria.

Úvodom zjazdu si vďaka skvelému účinku kotúčových bŕzd užívam efektné spomalenie do asfaltových serpentín. V tiahlych úsekoch si to však miestami púšťam takmer 80-tkou. Zhruba v polovici zjazdu uberám tempo, lebo návrat do pásma lesa je sprevádzaný opätovným prechodom na nespevnený povrch, na ktorom však sedlovka, ako aj samotný rám gravel biku pohlcujú značnú časť otrasov vďaka svojej karbónovej konštrukcii.

Viac než 10 kilometrov dlhé, adrenalínové klesanie z vrcholu Kráľovej hole, završujem efektným break-slidom v srdci Šumiaca, konštatujúc s uspokojením, že brzdný účinok hydrauliky bol počas celého zjazdu výborný. S dostatočným presvedčením, že gravel bike posúva limity cestnej cyklistiky oveľa ďalej akoby sa len donedávna zdalo, lúčim sa pohľadom na červeno-biely stožiar vysielaču, ktorý už však z polovice zahalila oblačnosť.

Čo k samotnému bicyklu dodať na záver. Pokiaľ namiesto výslovne športovej jazde a naháňaniu maximálnej rýchlosti na kvalitných cestách uprednostňujete výlety krajinou počas celého roka - gravel vám umožní jazdiť v akýchkoľvek klimatických podmienkach vrátane snehu, vody, či blata, pretože vďaka širšej vidlici môžete osadiť aj extra široké plášte.

Nájdete na ňom 2 až 3 úchyty na fľaše, takže smädom trpieť určite nebudete. Naviac, oproti bežnej klasike má zakomponované aj úchyty na nosič a blatníky, čo pri dlhších tripoch a výkyvoch počasia určite oceníte. Ak ste duchom nielen okreskový šprintér, či priesmykový zjazdár, ale máte v sebe aj dušu dobrodruha, gravel bike bude pre vaše potreby a objavovanie nových teritórií ako stvorený.